Vad Kul!

Vad kul att just Du hittade hit! Tveka inte på att kommentera, reagera, tyck till och interagera! Jag ser fram emot att höra av dig!


tisdag 25 februari 2014

Kugghjul var det ja...

Måste ju givetvis börja med att skryta lite över vårt Hedersomnämnande i Prevents tävling om Sveriges Bästa arbetsteam. Vi kom på en hedrande andraplats och med en motivering som värmer långt ini hjärteroten. Läs mer om tävlingen här

Jag tror att det är precis som de skriver, vi är duktiga på att vara delarna i ett kugghjul. Men ibland är det också en frustration som rektor och ansvarig för "sin" skola. Det blir lätt att man ser det just som "sin" skola och tar saker lite för personligt än vad det är. Jag vill ju att alla barn på förskolan och elever på skolan ska må bra både hos oss och hemma. De ska få möjligheten att utvecklas så långt det är möjligt utifrån sina egna förutsättningar och förmågor. De ska ta sikte mot framtiden och dess utmaningar och vi ska coacha, stödja och leda dem! Men... så händer det saker på vägen och ibland så tar vägen mot framtiden en rejäl sväng och kurvan kan bli skarp. Vår ambition och målsättning då är ju såklart att komma tillbaka till där vi var,men det är inte alltid det bara är våra egna insatser som krävs, räcker och räknas. Men det är vi som är ansvariga om det inte går vägen... Vi är navet men ibland saknas det en kugge eller två.

Vi har ett stort kompenserande uppdrag och vi gör vårt allra bästa, hela tiden! Då känns det faktiskt lite konstigt när man hör debatten som skolan som idag handlar om att föräldrarna ska ta ett större ansvar för sina barn. Visst håller jag i grund och botten med om detta, men när det inte fungerar så ska skolan ändå kompensera. Vi ska vara redo att möta den trötta killen/tjejen som spelat dataspel alldeles för sent på natten. Vi ska fixa matsäck till utflykten för den som inte har med sig. Vi ska ha extra-kläder så att de mindre barnen såväl på förskolan som på skolan kan delta i verksamheten även ute. OCH, vi ska självfallet lära dem saker också!

Jag vill att debatten ska handla om skolans kompensatoriska uppdrag men också gärna om andra saker, så som;
- Hur ska skolledare få tid till att vara pedagogiska ledare, på riktigt?
- Hur ska förtroendet för professionen öka? Med detta följer debatten om status och lön, för såväl lärare som skolledare.
- Tidiga insatser lönar sig i slutändan, politiken måste våga vänta
- Hur kan vi öka samverkan mellan tex skola, socialtjänst och BUP så att vi kan fånga upp fler tidigt
- Hur minskar vi dokumentationsbördan, för såväl lärare som skolledare
- Hur får vi de bästa att vilja bli lärare?!

Jag är en stolt rektor, som ibland också kan bli lite trött, men jag kommer igen! För jag har världens roligaste jobb på världens bästa arbetsplats. (åtminstone tvåa i Sverige ;) )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar