Vad Kul!

Vad kul att just Du hittade hit! Tveka inte på att kommentera, reagera, tyck till och interagera! Jag ser fram emot att höra av dig!


lördag 8 februari 2014

Vilodag

När man lever livet som rektor är det väldigt skönt att ibland inte ha några måsten. Inga tider att passa, inga beslut att fatta, och man kan lufsa runt i myskläder en hel dag utan att det gör något! Fantastiskt!

Alla behöver pauser och återhämtning, vissa mer och vissa mindre. Så tänker jag även kring våra verksamheter. Det kan inte alltid hända saker hela tiden. De små barnen behöver få bara vara, sitta och mysa i lugn och ro eller delta lite på avstånd. Givetvis ska detta blandas med pedagogisk utmaning och stimulans, men inte hela tiden, alla dagar.

Även i skolan behöver såväl elever som vuxna pauser. Vi behöver varva dagarna så att det inte alltid krävs att man är på topp, redo för nästa, redo för mer. Saker som kan mätas och bedömas måste få varvas med en skön stunds läsning, bara för att, eller att se en stund på film, utan krav.

Detta är dock inte lätt att balansera när vi så väl känner av kraven som ställs både från beslutsfattare och i viss mån även föräldrar. Jag som förskolechef/rektor är inte oskyldig jag heller. Vi är många som har ett ansvar.

Men idag är det vilodag för mig! Läsa tidningen i lugn och ro, lång fika med god vän och en dag i lugnt tempo som ska avslutas tillsammans med andra vänner och en kik på Melodifestivalen. Passa på du också, du behöver och förtjänar med all säkerhet lite vila!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar