Vad Kul!

Vad kul att just Du hittade hit! Tveka inte på att kommentera, reagera, tyck till och interagera! Jag ser fram emot att höra av dig!


tisdag 4 februari 2014

Världens bästa yrkesval

Träffade en tjej idag på strax över 20 år som ville ha praktik på vår skola. Hennes plan är att till hösten börja studera till lärare. Lärare med inriktning Åk 4-9. Grattis till henne säger jag bara, som har valt världens bästa yrke!

Visst finns det villkor som måste förbättras för såväl lärare som skolledare, men yrket i sig är helt fantastiskt. Tänk vilken förmån att få vara med om våra barn och ungdomars kunskapsresa, sociala utveckling och start mot framtiden. Att få fylla deras bagage och coacha dem inför livet och ge dem så goda möjligheter vi bara kan för att de senare ska kunna förverkliga sina drömmar. Jag lägger inte någon värdering i vad våra elever siktar på i framtiden, om man vill arbeta som busschaufför, kirurg eller chef, bara man gör valet själv och gör det man tycker om, trivs med och kan utvecklas i. Dessutom så hoppas jag att vi fyller på deras sociala bagage så att de har en stor social kompetens med sig ut i vuxenlivet. Men det kommer man långt!

Valår i år och inte kan man låta bli att tycka och tro att skolan blir en av de prioriterade frågorna för våra politiker, både på kommunnivå och på riksplanet. Jag hoppas dock att det är en fråga man vill prioritera för att man verkligen tror på det och förstår varför det är en så viktig fråga så att vi kommer ifrån pajkastning och tävlingen om vem som kan lova mest. De politiker som kan lova långsiktiga satsningar, att lita på professionen och inser att förändring tar tid och måste få ta det, de vinner mitt förtroende. Vi bygger inga robotar, vi skapar individer!

Var med och sprid Din bild av det som är viktigt i förskola och skola. Du kan göra det med hjälp av de olika fackförbunden och jag är stolt medlem i Lärarförbundet, men det är lika viktigt i samtalet i mataffären, på fikat med vännerna eller vid sidan av fotbollsplanen tillsammans med de andra föräldrarna.

Grattis till valet av världens bästa yrke!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar