Vad Kul!

Vad kul att just Du hittade hit! Tveka inte på att kommentera, reagera, tyck till och interagera! Jag ser fram emot att höra av dig!


måndag 17 februari 2014

Autentiskt ledarskap

När jag själv gick i skolan så innebar ett besök hos rektorn att man gjort något som inte var så bra... På mitt rum som rektor tar jag gärna emot besök av en helt annan anledning, att skapa relationer och delaktighet. Jag försöker att ha dörren öppen så mycket som möjligt och strävar efter att det i min kalender ska finnas tid till att vistas i verksamheten. Glad i hjärtat blir jag dagar som denna när jag hör att en liten kille på 7 år har som plan att komma till rektorn en stund idag (INTE för att det har hänt något negativt), eller när en annan elev undrar om man får komma till mig i eftermiddag när mötet är slut, för det har man läst att det är på tavlan utanför min dörr. Jag är övertygad om att de lite jobbigare samtalen eller observationerna går så mycket lättare om man har grundat väl och jag vill också att man ska tro på det jag säger om vår verksamhet och våra barn/elever. Jag strävar efter att vara en autentisk ledare/förskolechef/rektor och jag hoppas att detta är en viktig pusselbit i det.

Lika glad över ovanstående blir jag när jag passar på att kika in på en matte-lektion i Åk 8 och eleverna snabbt gör plats till mig så att rektorn också får sitta ner och svara på frågorna på de små whiteboard-arken och göra fel på likbent och liksidig triangel, men ändå kunna räkna ut 3/5 av 75. Stava till några engelska glosor och kunna multiplikationstabellen går dock fint. Blir så himla glad när jag hör eleverna förklara för varandra om hur man ska tänka och att man ärligt vågar säga att man inte förstår. Detta är också ett autentiskt ledarskap, från lärarens sida gentemot sina elever.

Jag blir också glad över besöket i slöjden där våra elever visar upp sina arbeten på temat Mode. Tittskåp, figurer i aluminium och modetidningar tillsammans med glada och stolta elever kan göra vem som helst glad.

Ska man vara trovärdig måste man vara autentisk. Det är ett äkta ledarskap som också håller i längden. Jag ska i min ambition verkligen måna om detta och dagar som denna fyller på mitt förråd än mer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar