Vad Kul!

Vad kul att just Du hittade hit! Tveka inte på att kommentera, reagera, tyck till och interagera! Jag ser fram emot att höra av dig!


onsdag 12 februari 2014

Pedagogisk ledare

Jag arbetar på i mångas ögon en liten enhet. Det är en liten enhet till antalet barn/elever och personal, men allt ska ju göras ändå. På den lilla skolan finns heller inte alltid så många kring-resurser som på större enheter. Jag gillar känslan av att ställa upp för helheten och att den är viktig, men jag kan också sympatisera med tanken om att det är lite farligt när allt för många av dagens skolledare inte får möjlighet att vara pedagogiska ledare utan tenderar i att vara mer administratörer och ekonomer. Man slits inom de kommunala verksamheterna också mellan det kommunala styret och det statliga. Där har jag som arbetar på en fristående skola en klar fördel i mitt uppdrag.

Om man ska vända utvecklingen för den svenska skolans mätbara resultat så pratas det mycket om att vi ska låta lärare vara lärare, helt rätt och nödvändigt! Men det handlar också om att låta skolledare vara skolledare. Lärare ska ledas av någon, helst någon med en tanke, vision och målbild kring vart verksamheten ska någonstans. Som bildar sig uppfattningar genom att vara uppdaterade på skolforskningsområdet och vågar framtidsspana lite grann.

Jag fick frågan för ett tag sedan om min arbetstid räcker till. Tyvärr kan nog ingen svara Ja på den frågan. Följdfrågan blev ju då vad jag gör utanför min arbetstid, dvs på kvällar och helger? Det är då jag är ekonom och administratör. Jag prioriterar att vara en närvarande rektor och förskolechef. Jag vill vara delaktig i vardagen. Jag vill känna att jag är autonom när man pratar om våra verksamheter och vilka utmaningar vi har framför oss. Jag vill uppmuntra och se. Jag vill helt enkelt vara en pedagogisk ledare. Jag blev rektor för det är det som jag brinner för och tror på.

Men återigen, jag har inget dåligt jobb! Jag trivs på min arbetsplats! Men i skoldebatten, valåret 2014 så ska vi tillsammans lyfta skolfrågan som den viktigaste (?) för framtiden. I det perspektivet så ska lärarens betydelse absolut lyftas fram och prioriteras, men glöm inte oss skolledare. Vi är också en viktig del i skolans framtida resultat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar