Vad Kul!

Vad kul att just Du hittade hit! Tveka inte på att kommentera, reagera, tyck till och interagera! Jag ser fram emot att höra av dig!


onsdag 19 februari 2014

Härlig återkoppling blandat med utveckling

Ikväll så hade vi på skolan vår allra första, men inte sista, mattekväll för föräldrar. Vår mycket duktiga och inspirerande matematiklärare föreläste för föräldrar som har egna barn på alla stadier på skolan. Kul! Mycket kloka tankar, funderingar och reflektioner men framförallt så hoppas jag att detta skapar en bättre förståelse för det som vi faktiskt gör i skolan. Gärna också kring varför vi gör saker och hur viktigt det är att vi spelar i samma roll. Ska det fungera som allra bäst ska vi lita på professionen och arbeta tillsammans, det har visat sig så många gånger att det är just det som är framgången. Jag har varit med om detta upplägg tidigare, som lärare. Vi startade med ca 20 föräldrar och avslutade med flera hundra, så kör vi samma utveckling får vi bygga ut skolan :)

Samtidigt som detta så hade vi bjudit in våra nior, från förra året. Det var mycket kul att träffa dem igen och få höra hur de trivs på sina gymnasieprogram och hur de ser på sin tid hos oss nu när de har fått lite distans. Jag blir alldeles varm i hjärtat när det genomgående är två saker som nämns som positiva faktorer: Bra lärare och en bra gemenskap. Det som vi ska tänka på framöver och kunna bli bättre på som skola...är att behålla just dessa duktiga lärare! Klokt!

Det gör mig väldigt glad när våra elever känner att de fått mycket med sig i bagaget, men också att de valt rätt inför framtiden. Det är så himla viktigt tycker jag. Våra elever ska kunna välja. Med bra betyg kan du göra val. Jag bryr mig inte om vilket yrke som gäller framöver, eller lägger någon värdering i det, så länge som eleven själv har VALT den utbildningen av intresse och engagemang. Detta tillsammans med just denna gemenskap som jag hoppas ger trygga elever med en stor portion självförtroende och en god självkänsla, är en mycket lyckad kombination inför framtiden. Med detta underlag inför framtiden är inte jag orolig över att bli gammal i alla fall. Det behöver inte ni vara heller!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar