Vad Kul!

Vad kul att just Du hittade hit! Tveka inte på att kommentera, reagera, tyck till och interagera! Jag ser fram emot att höra av dig!


söndag 2 mars 2014

Vem ska föra din talan?

Så är det redan söndag och tyvärr är det nu min tur att vara sjuk. Startade dagen med feber och halsont och ett abrupt uppvaknande när jag läste vår utbildningsministers senaste "briljanta" idé om att belöna våra blivande NO-lärare som tar examen med 25 000 kr per ämne. Suck! Jag är så omåttligt trött på alla dessa snabba lösningar som inte på något sätt hjälper skolan ur ett långsiktigt perspektiv. Jag är lika trött på alla som tror sig veta bäst om skolan, som inte jobbar hos oss, men vet bäst ändå. Och att det blir OK, det är sanningen.

Om skolan nu blir, eller NÄR skolan nu blir valets viktigaste fråga är det väl dags att en gång för alla ta makten om diskussionen. Det är alla våra förskollärare, fritidspedagoger, lärare, skolledare, SYV, specialpedagoger och andra viktiga funktioner som faktiskt VET hur det är och borde vara. Idag och framöver. Professionen måste ta tillbaka makten om skolan! Det tror jag är den allra viktigaste delen i debatten. Vi vet vad det handlar om och vi är autonoma i våra uttalanden. Då blir det en sanning och en klokskap att lita på.

Men det handlar om att vi alla hjälps åt. Vi kan alla bidra. Jag kommer att fortsätta tycka och tänka om mina verksamheter, så väl förskola som skola. Jag kommer vilja vara med i debatten för att ge min syn på saken, jag vill inte att alla andra ska få säga hur det är, jag vill också berätta.

Jag har gett min syn ur ett skolledarperspektiv i  Lärarförbundets senaste rapport. Där har 55% av rektorerna övervägt att lämna yrket. Det har inte jag dock! Därmed inte sagt att villkoren för många måste förbättras och förändras.

Ta chansen att ge din syn på saken via Lärarförbundets arbete med Skolan först. Detta är min väg som medlem i Lärarförbundet, givetvis finns det fler, men Du ska välja vem som ska föra Din talan om förskolan/skolan i debatten. Varför inte just Du?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar