Vad Kul!

Vad kul att just Du hittade hit! Tveka inte på att kommentera, reagera, tyck till och interagera! Jag ser fram emot att höra av dig!


söndag 9 mars 2014

Tanka energi!

Många med mig håller säkert med om att det varit en fantastisk helg. Solen har varit framme och temperaturen är behaglig för att vara vår. Personligen så älskar jag våren. Det är så mycket förväntan och glädje. Man får plocka fram trädgårdsmöblerna, rensa i rabatterna och se det nya livet spricka fram och ta över det gamla och vissna. Man orkar definitivt mer och humöret är i alla fall på mig nästan per automatik lite gladare. Det är så mycket som blir enklare och man vet att nu blir det bara bättre!

Visst, det kan komma aprilsnö och kallt blir det igen innan våren är här för att stanna lite mer stabilt, men nu håller vi helgens känsla i minnet!

Jag vill att det ska vara mer vår i förskolan och skolan! Det ska finnas en glädje i att vara i våra verksamheter. Man ska på olika sätt hitta energin och glädjen och nyfikenheten till utveckling. Man ska vilja lära tillsammans med andra och se fram emot nästa steg,och nästa och nästa, och... Man ska ha en känsla av förväntan i vad som kommer nästa dag, nästa vecka, nästa år. Skolan tenderar tyvärr att dränera på energi istället för att ge tillbaka. Det är så oerhört viktigt att såväl barn/elever som personal mår gott och trivs på sin arbetsplats för att man ska orka prestera. Orka vilja ta nästa steg, ta tag i nästa moment och föra utvecklingen framåt. Jag vill att när man går hem för dagen så ska man absolut få pausa och vila, vi behöver stanna upp. Men jag hoppas att det efter en stund infinner sig en känsla av att vilka komma tillbaka. Då har vi lyckats!

Jag vill att man  inte bara ska tanka energi någon annan stans. Varför inte på förskolan eller i skolan? Hur kan vi jobba än mer förebyggande med glädje, välmående, lärande och utveckling än mer i harmoni för att tanka istället för att dränera?! Jag tror att Nya Skolan är riktigt bra på detta i det mesta, men vi kan absolut bli bättre. Jag tar med mig känslan av vår och är redo för en ny dag på jobbet i morgon. Jag längtar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar