Vad Kul!

Vad kul att just Du hittade hit! Tveka inte på att kommentera, reagera, tyck till och interagera! Jag ser fram emot att höra av dig!


onsdag 5 mars 2014

Administration - Ledarskap

I mitt uppdrag som rektor är administration en naturlig del. Jag varken kan eller vill vara utan, men visst kan man fundera över hur mycket tid det ska/får ta. Jag är lyckligt lottad mot många andra rektorer. Jag har en fantastiskt duktig administratör till mitt förfogande samt ett tjugotal anställda som ska ledas i nuet och på lång sikt. Väl medveten om att jag som sagt har fördelar gentemot många andra, kan även jag känna att tiden inte alltid är i relation till allt det som man vill göra. Många gånger vill jag hinna läsa fler artiklar, tipsa om fler saker, leda än mer pedagogiskt, vara uppdaterad på senaste forskningen och med min och andras beprövade erfarenhet skapa förändring. En positiv utveckling för så många som möjligt.

Jag tror att vi skolledare många gånger har nytta av att ägna oss lite åt administration. Kan vi skapa system och rutiner kring analyser och prognoser tex så kan vi också leda med kunskap. Kan vi med årshjul och samverkan skapa tid, så gynnar det verksamheten. Men det gäller ju som sagt att hitta en balans. Det gäller att administrationen skapar förutsättningar i ditt ledarskap och inte tar överhanden så att det blir ett negativt ont.

Det gäller också att det administrativa stöd man har till sitt förfogande är så delaktig i verksamheten så att han/hon inte behöver allt för mycket input för att lösa uppgiften, känslan ska inte vara att det är "lika bra jag fixar det själv, det går fortare". Det är en stor risk när en person ska serva många andra eller när man sitter långt ifrån varandra.

Debatten handlar många gånger om att underlätta för våra lärare när det gäller dokumentation. Det håller jag helt med om, men jag tycker att man måste se till helheten. Det är också viktigt att se över dokumentationsbördan för skolledare.

Rätt person ska vara på rätt plats och göra det som han eller hon är bäst på. Skolan behöver duktiga ledare; som lärare, som SYV, som skolledare etc När vi får göra det vi mest av allt vill och kan, då kommer skolan att lyckas med sitt uppdrag. Det gäller att se över helheten, det gäller att sortera i alla led och det gäller återigen att starta från början och satsa långsiktigt. Jag hoppas att skolan bli mer än en valfråga. Jag hoppas att skolan alltid är en prioriterad fråga, för många och över partigränserna. Det är vi värda, från förskola till högskola!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar