Vad Kul!

Vad kul att just Du hittade hit! Tveka inte på att kommentera, reagera, tyck till och interagera! Jag ser fram emot att höra av dig!


tisdag 18 mars 2014

En del av, på riktigt

Allt för många skolledare brottas med att de har för stora verksamheter att leda. En del med allt för många underanställda och en del dessutom med för många enheter. Många skolledare har dessutom flera olika verksamheter så som förskola, fritids, dagbarnvårdare, grundskola att leda samtidigt vilket naturligtvis gör att fokus inte kan hållas åt ett och samma håll.

Det som dessutom alla säger, när man pratar med andra skolledare är att man vill vara mer tid ute i verksamheten och att man allt för ofta känner att tiden för att vara den pedagogiska ledaren i stort sett försvinner, eller måste prioriteras bort för ekonomi och administration tenderar att ta över.

Lika väl som vi pratar om vikten av att rensa bland lärares arbetsuppgifter för att vända den svenska skolan så måste vi också se över skolledarnas situation. De jag mest av allt ville var ju att leda, på riktigt. Det var det som gjorde att jag tackade ja till att bli skolledare. Att vara en pedagogisk ledare som med min bakgrund från läraryrket och Lärarförbundet skulle kunna påverka och göra skillnad. För att vara en autentisk ledare så måste jag ut i verksamheten, bland barn/elever och personal, för hur ska jag annars veta? Det är omöjligt att veta vart man ska om man inte vet vart man är!

Det ger så mycket som att i går kunna får vara med Åk 6, undervisa i engelska, lyssna till deras uttal, se vilka som tar ansvar, vilka som inte vill läsa inför klassen etc. Det är då lättare att återkoppla nästa gång och uppmuntra när det kan behövas. Jag är mer närvarande i diskussionerna med mentorer eller med EHT, för jag vet. På riktigt.

Jag stortrivs på mitt jobb. Jag tycker det är utvecklande och utmanande att få leda från förskola till grundskola, inklusive fritids. Men jag har också förutsättningarna att göra det. Jag har den lilla enheten med personal som jag kan se och uppmärksamma och vara delaktig tillsammans med. Visst, jag skulle också önska än mer tid till det pedagogiska ledarskapet och att någon annan kunde ansvara för brand, fastigheter etc. I den bästa av världar.

Jag vill vara en del av, på riktigt. Det är en framgång för att göra en verksamhet framgångsrik. Det autentiska ledarskapet med tid! Då kan vi vända den svenska skolan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar