Vad Kul!

Vad kul att just Du hittade hit! Tveka inte på att kommentera, reagera, tyck till och interagera! Jag ser fram emot att höra av dig!


måndag 28 april 2014

Bedömning

Jag har idag haft förmånen att lyssna till Christian Lundahl som föreläste på Rektorsprogrammet. Temat var självfallet bedömning och med fokus på formativ bedömning. Han är en man full av klokskap och även om man kanske redan tänker mycket lika, är det skönt att höra det från någon som också har belägg för att det verkar vettigt, inte bara för att det känns bra i magen. Även om man oftast kommer långt med även det!

Vi pratade mycket om feedbackens betydelse. Oavsett vad vi tycker om formativ kontra summativ bedömning är ju väldigt lite svart eller vitt, det mesta ligger någonstans mitt i. Det vi kan konstatera att en elev som inte får relevant feedback, som inte vet vad hen ska göra med sitt resultat, stimuleras inte alls i sin utveckling. Ett "bra" ger lika lite som 18/20 om vi inte ger ett underlag till fortsättning. Våra elever måste veta vad de ska göra med sitt resultat och hur de kan påverka fortsättningen. De kan mycket väl vara nöjda, men det finns en fortsättning även i det. Det kan också vara så att de vill mer, och då måste vi stimulera dem i detta. Det är alla lärares ansvar och det är alla skolledares plikt att följa upp så att detta sker. För elevens skull!

En lärare behöver inte tvivla på sin kompetens. Man måste känna sig så trygg i sin profession så att resonemanget på lektionen, arbetet i gruppen, mailet med reflektioner, den muntliga redovisningen eller det skriftliga förhöret väger lika tungt. Vi bedömer hela tiden och vi gör det riktigt bra för det mesta, men vi måste våga stå för våra bedömningar som sker utanför de skriftliga proven också. Det är också så, säger Lundahl idag att av de lärare som rättar ett prov dag 1, så rättar/bedömer 58% annorlunda fyra månader senare. Så om det skriftliga provet väger tyngst, hur säker blir vår bedömning då, egentligen?

Bedömning är inte lätt och det ska inte vara det heller. Det är avvägningar och tolkningar hela tiden, ibland också snabba beslut. Men det är en del av lärarens uppdrag och vi ska vara riktigt bra på det. Jag tror att vi skolledare måste ta ett grepp inte bara om systematiken, utan också om hantverket. Vi måste våga visa hur vi anser att det ska gå till och tillsammans resonera kring gränsdragningar och tolkningar. Det är vår skyldighet.

Det var lite från dagens reflektion, det kommer mera framöver!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar