Vad Kul!

Vad kul att just Du hittade hit! Tveka inte på att kommentera, reagera, tyck till och interagera! Jag ser fram emot att höra av dig!


måndag 14 april 2014

Reflektion och analys

Nu är timmen sen och jag och andra borde slutat jobba för länge sedan. Haft en produktiv dag tillsammans med ledningsgruppen och fått mycket gjort, men det blir alltid det där som ska efterarbetas. Efter dagens möte blev det en stund i trädgården med Linda VS ogräset mellan plattorna, hittills känns det som 0-1, men skam den som ger sig. Avrundade dagen med möte i fotbollsklubben jag också är aktiv i. Även efter detta möte behöver man runda av, knyta ihop och summera. Och här sitter jag nu!

Jag vill inte på något sätt påvisa att det är synd om mig som är vaken vid datorn denna tid på dygnet, inte alls. Det är heller inte ett inlägg om hur mycket man arbetar som skolledare och/eller föreningsmänniska, utan mer en reflektion över att få runda av, summera, knyta ihop, innan man kan gå vidare.

Jag tror att vi i förskolan och skolans värld generellt är dåliga på det där med reflektion i samband med summeringen. Vi konstaterar hur det gick och är snabbt på väg mot nästa mål. Men jag är övertygad om att det är superviktigt med systematik. Att faktiskt fundera och analysera över VARFÖR det blev som det blev och vad vi kan lära av det. Handlar om allt ifrån utvärderingen av projektet, eller resultatet på NP, eller för delen också svaren i personalens arbetsmiljöenkäter. Vi måste ställa oss dessa reflekterande frågor, men också avsätta tid för att tillsammans med andra, och ibland på egen kammare, fundera. Jag tror faktiskt att vi många gånger biter oss själva i svansen, det där rusandet spar inte tid i slutändan, vi tenderar att göra om samma misstag flera gånger och då således behöva rätta till dem igen, och igen, och...Tiden du lägger på utvärdering och reflektion är superviktig!

Så även om jag tycker att vi är rätt duktiga på detta, så ska vi bli ännu bättre. Vårt väl fungerande kalendarium ska utvecklas till ett årshjul. Med helheter och tid för reflektion och analys. Vi måste ju veta vart vi är för att kunna bestämma vart vi ska!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar