Vad Kul!

Vad kul att just Du hittade hit! Tveka inte på att kommentera, reagera, tyck till och interagera! Jag ser fram emot att höra av dig!


söndag 6 april 2014

Helgjobb?

Många med mig inom skolans värld ser nog söndagen lite som en arbetsdag. Man vill vara förberedd på veckan som kommer, oavsett om det handlar om samlingen, genomgången eller mötet som stundar. Är det något mail som behöver skickas, något material som ska läsas på eller har jag helt enkelt koll på läget?!
Jag tror att de flesta tyvärr inte ser denna tid. De ser inte det gränslösa uppdraget utan fokuserar på de tre veckornas ferieledighet på sommaren (tid som man arbetat in) och tror att lärarna allt som oftast slutar när eleverna slutar. Vad gör banken efter klockan tre? Varför har vi inte samma dystra debatt om hurvida bankmännen gör sitt jobb eller inte? Jag menar absolut inte att de INTE skulle göra det, det är jag helt säker på, men många undrar vad lärarna gör när eleverna har gått hem. Planerar, efterarbetar, föräldrakontakter, samtal, dokumentation, rättning etc sker när eleverna gått hem, eller på söndagar...

Jag tror att nästan alla som arbetar med människor, inom vård, skola och omsorg, har ett mer eller mindre gränslöst uppdrag. När jag fredagshandlade passade jag också på att handla nya rastleksaker till skolan så att det ska finnas på måndag. När jag ser vad som kommer på TV ikväll så fastnar jag på det som handlar om skolan. När jag står och pratar med folk vid sidan om fotbollsplan idag och hör ryktas om bollar som är andrasortering, tänker jag direkt att de duger åt skolan även om de inte duger åt träningarna. Det är inte synd om mig, jag är inget offer, men jag lever i ett gränslöst uppdrag och kan bli så less när folk tycker att lärarna, och för den delen säkerligen också skolledare, borde arbeta mer, för de verkar ju ha det så bra mest hela tiden.

Nu är det söndag kväll och min dator ska stängas av. Mailen är kollad och agendan likaså. Morgonmötet i morgon är förberett och några mail är skickade. Väskan är packad och jag är redo för ännu en vecka i förskolans och skolans värld. Den bästa av världar. Den värld där morgondagens framtid finns och utvecklas. Där duktiga pedagoger utmanar och utmanas för att leda och ledas, mot mål som vi egentligen vet väldigt lite om. För vem kan egentligen säga vilka förmågor och kunskaper som blir viktiga i framtiden?! Möten med tuffa innehåll kommer att blandas med härliga kramar och varma skratt. Eleverna i Åk 3, 6 och 9 kommer göra Nationella Prov under veckan och barnen i förskolan ska gå till skogen. Och jag får vara mitt i, härligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar