Vad Kul!

Vad kul att just Du hittade hit! Tveka inte på att kommentera, reagera, tyck till och interagera! Jag ser fram emot att höra av dig!


måndag 5 maj 2014

En dag i verkligheten!

Idag så hade jag beviljat ledighet för en personal och vikarie var bokad. Den planen fungerade tills igår då vikarien blev sjuk...och ingen annan vikarie fanns att tillgå... så då bestämde jag mig för att boka om i min kalender och agera vikarie!

Det är ett häftigt mottagande när man ställer upp ledet utanför klassrummet och välkomnar Åk 2 till skolan och denna måndag, de inser att jag ska ha dem idag, och man ser leendet och glädjen hos dem. Då blir även mitt hjärta varmt och vi kör igång. Jag har för det mesta arbetat inom spannet 4-6 och till viss del också uppåt, så när man arbetar med de för mig små barnen är det med stor beundran över pedagogerna som gör detta dagligen. Inte sagt att det är lättare att undervisa de äldre eleverna än de små barnen, men det är annorlunda och för mig utmanande på ett annat sätt. Stort fokus på det sociala och omsorgen som då ska varvas med utmaningar och lärande. Jag är glad över att jag har ett och annat ess i rockärmen och tycker nog att dagen fungerar i det stora hela. Loggbok, matematik, läsning, rastvakt, lunch och ett besök i vår naturruta, man hinner mycket på en dag.

Detta är tid som man tar sig alldeles för sällan. Man måste som skolledare prioritera dessa besök för att vara närvarande och bli trovärdig som ledare. Dock så tittar jag i min kalender och tänker att det är mycket nu och att det blir bättre, jag vill så mycket mer än vad som just nu är möjligt. Det är en frustration i sig...

Men en eloge till min personal, både på förskolan och skolan, ni är grymma! Idag och alla andra dagar!


1 kommentar:

  1. Har nedräkning i min almanacka. Ser mycket fram emot att få komma och ta del av hur en dag i verkligheten kan se ut. Du skriver så gott om din arbetsplats. Därtill har jag hört andra prata om er skola med ett leende på läpparna och med en värme i rösten.

    SvaraRadera