Vad Kul!

Vad kul att just Du hittade hit! Tveka inte på att kommentera, reagera, tyck till och interagera! Jag ser fram emot att höra av dig!


måndag 12 maj 2014

Skuggning och reflektion

Idag har jag haft förmånen att ha besök på min skola. Av en person (M) som är med för att skugga mig som ledare, i vardagen, en vanlig måndag med allt vad det innebär. Jösses vad bra det är! Att få någon utifrån som ser saker som man gör omedvetet, på gott och ont. Jag hälsade till exempel med namn i morse till min personal; God Morgon Linda, helt utan att tänka mig för, men som gjorde att M uppfattade det som ett personligt möte och som betyder mycket mer än ett God Morgon, "bara". Det ska jag givetvis fortsätta med.

Vi har också reflekterar över skillnaden mellan att vara chef - rektor och ledare. Vi har pratat om saker vi såg i den intervju som skedde under dagen. Vi har reflekterat över elevärenden. Vi har upplevt en dag som innebar lite oväntade besök, spex-fotografering i Åk 9, ätit traditionell skollunch och vikten av att ha en god språklig förmåga för att vara duktig i matematik. Vi har suttit ner tillsammans med barnen på förskolan och pratat om de "hemska" djuren som var på besök och att de i morgon ska ge sig ut och samla skräp. En vanlig dag helt enkelt.

Jag tror att det är jätteviktigt att vi med regelbundenhet besöker varandras verksamheter, så väl skolledare som vår pedagogiska personal. Dock så kanske man behöver vara tydlig med vad det är vi vill observera och det blir mitt uppdrag att skapa en organisation för det, men jag tror ändock på idén. Det kollegiala lärandet, samtalet och reflektionen är underskattad! Vi får se vad det kan bli framöver.

Det är en dag som denna även i morgon och det ser jag fram emot. Detta är ren och skär kompetensutveckling och oerhört värdefull information jag kan få om mitt ledarskap. Tack M!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar