Vad Kul!

Vad kul att just Du hittade hit! Tveka inte på att kommentera, reagera, tyck till och interagera! Jag ser fram emot att höra av dig!


onsdag 7 maj 2014

Lite mer personligt

Min skola är en relativt liten skola. 130 elever från F-Åk 9, på ett ungefär. Min förskola är en relativt liten förskola. Två avdelningar med 35 barn, ungefär. Detta ger också mig ca 20 personal att ansvara för. Då tänker nog många, men Herregud vad bra hon har det och vad tid hon måste ha, till allt som ska göras.

Men...

På den lilla förskolan och skolan så har vi filosofin att vi har mycket fokus på ett väl fungerande samarbete med vårdnadshavare och vi träffar dem gärna, och ofta. Vi tänker i vårt holistiska synsätt också mycket på det sociala, samspelet och välmåendet. Vi tar vårt kompensatoriska uppdrag på stort allvar och försöker att kompensera de eventuella brister som kan finnas, så långt det är möjligt. För oss är relationer och värdeskapande viktigt och vi tror att trygga och välmående elever också presterar bättre.

Jag hoppas att de som arbetar inom förskola/skola ställer upp på tankarna ovan, men jag vill också påstå att är det något vi är riktigt bra på på Nya Skolan så är det just detta. Eleven i fokus, hela eleven, tidigt och ihållande. Vi ger oss inte, vi fortsätter att bry oss och vi står upp. Det tar tid, massor av tid, men det är klart att vartenda barn och elev är värd den tiden!

Det gör mig så ont när familjer med behov av olika slag slussas mellan olika instanser och där det tyvärr allt för ofta saknas en samordning och ett helhetsperspektiv. Det är alltid barnen som är förlorarna i detta.

Idag så har jag och min familj träffat "våra" barn som vi ska vara kontaktfamilj för, ett för oss helt nytt uppdrag. Spännande och kittlande, men framförallt så viktigt och betydelsefullt. Kanske också kan ses som en del av ett kompenserande uppdrag. Det handlar inte alls om att ta över, eller ställa till rätta, utan att just komplettera. Med tid framförallt.

Jag har inte massa tid över. Den tiden jag har till förfogande lägger jag på dem som betyder mest, barnen och eleverna. Vår framtid. Det handlar om detta fokus på jobbet, men kan också synas i uppdraget som ordförande i TIF, som ansvarig för Klassbollen i sonens klass eller som idag med starten som kontaktfamilj.

Jag har ikväll attesterat räkningar för mina två enheter och samordnat några sms för kommande vikariebehov. Det ger mig tid, det är det värt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar