Vad Kul!

Vad kul att just Du hittade hit! Tveka inte på att kommentera, reagera, tyck till och interagera! Jag ser fram emot att höra av dig!


onsdag 20 augusti 2014

Allt börjar i förskolan, så också en god kvalitet

Är precis hemkommen från en kväll tillsammans med min personal på förskolan. Vi hade förmånen att kompetensutvecklas tillsammans med Lin. Allt börjar i förskolan. Det så viktiga lärandet kräver också en professionell dokumentation och uppföljning. Jag är glad och stolt över att vi har valt att använda oss av Pluttra för att göra detta möjligt i ett digitalt verktyg. Vi visar bilder, filmklipp, ljudinspelningar och länkar detta till målen i förskolans läroplan. Vi planerar, utför, utvärderar och följer upp och allt detta i en digital miljö. En miljö som dessutom är transparent och lätt för våra föräldrar att följa. Proffsigt!

Det är en förmån att vara förskolechef och få vara med och leda detta arbete. Att tillsammans med sin personal diskutera och bestämma VAD vi dokumenterar, HUR vi dokumenterar, VARFÖR vi gör det vi gör och hur vi ska kommunicera detta med såväl varandra som vårdnadshavare. Lärandet är i fokus men givetvis så handlar det lika mycket om att skapa relationer och trygga barn för att vi också ska kunna säga att vi skapat de bästa förutsättningarna för lärandet.

Förskolan är så mycket mer än "bara" omsorg. Det är så mycket pedagogik, didaktik och professionalism som alldeles för få vet om. Allt för många lever kvar i begreppet och verksamheten "dagis" en verksamhet som sedan dryga 20 år faktiskt inte länge finns. Vi har istället en förskola.  En förskola som har en egen läroplan att styra sin verksamhet mot och utifrån. En förskola att vara stolt över. Där allt börjar, och jag får vara med. Stolthet!

2 kommentarer:

  1. Det känns lite sorgligt att missa det spännande samarbetet och utvecklingen med lin. Samt alla andra projekt som låg i startgropen, så som grön flagg till exempel. Men jag är väldigt tacksam att jag har haft en så klok och genuin chef som dig Linda. Jag följer din blogg, nya skolans Facebooksida och kommer förbi i framtiden för att hälsa på och inspireras.

    SvaraRadera
  2. Tack för detta Josefine! Du är så välkommen att hälsa på!

    SvaraRadera