Vad Kul!

Vad kul att just Du hittade hit! Tveka inte på att kommentera, reagera, tyck till och interagera! Jag ser fram emot att höra av dig!


söndag 5 oktober 2014

Den kostnadsfria skolan

Hej!

Läser på sociala medier där flertalet länkat vidare artikeln om pojken som inte kunde köpa skridskor och hjälm, inte vågade säga det och då inte kom iväg med skolan för att åka skridskor. Jag tycker mig också ana i artikeln att mammans smörgåsar och varm choklad inte heller dög som matsäck, vilket det utan tvivel gör i min värld.

Jag blir lite beklämd över dessa artiklar. Givetvis över barnets upplevelse, men också över hur lätt vi hade kunnat undvika det. Jag blir ledsen över att skolan inte på ett tidigt stadium kollade vilka barn som behövde skridskor så att man kunde hjälpas åt att kolla hemma efter syskons eller urväxta. Jag blir ledsen över att mamman inte känner mer förtroende över relationen till skolan så att man vågar säga till, att man inte har skridskor till denna dag. Det är ju absolut inget krav att man ska köpa nya skridskor och hjälm för en aktivitet man gör ett fåtal gånger, oavsett det är i skolan eller på fritiden. Jag blir också lite ledsen över att relationen lärare - elev inte är starkare än att man som vuxen kollar efter lite extra, eller som barn, vågar säga till innan. Det är så lätt att slå på stora trumman och instämma i hur bedrövligt det är att den svenska grundskolan inte är avgiftsfri, men jag tycker man också ska läsa mellan raderna.

Skollagen säger en "ringa summa" och storleken på den är givetvis högst tolkningsbar. Jag tycker tex inte det är OK att skolan kräver att man som förälder ska skicka med frukt varje dag till en organiserad frukstund. Jag tycker däremot att det är OK att man ett par gånger om året har matsäck med sig, eller åker skridskor med skolan. Men det är självfallet skolans ansvar så långt det är möjligt att kompensera det som inte finns. Visst har vi barn på min skola som inte har med sig matsäck dessa dagar, då får vi ordna det. Visst har vi barn som inte äger ett par skridskor, men då försöker vi med gemensamma krafter lösa detta INNAN vi åker. För tänk hur häftigt det också är för den som aldrig annars kan åka iväg, att få göra det med skolans hjälp en gång om året!

Jag vill nog bara visa på att myntet har två sidor och att allt inte är svart eller vitt. Självfallet ska vi även fortsättningsvis ha en kostnadsfri skola, och jag tycker det är lite "spännande" hur det kommer att te sig med vår nya regerings förslag om obligatorisk gymnasieskola. Inget barn ska behöva ha känslan som pojken i artikeln, men man hade långt innan också kunnat undvika det. Med goda relationer och en stor portion förtroende.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar