Vad Kul!

Vad kul att just Du hittade hit! Tveka inte på att kommentera, reagera, tyck till och interagera! Jag ser fram emot att höra av dig!


söndag 12 oktober 2014

Mästarårsresor

För två år sedan bestämde sig Nya Skolan för att definiera Åk 3, 6 och 9 som våra Mästarår. Här ligger kunskapskraven, man gör nationella prov och vi ser det som om man knyter ihop säcken inför nästa steg i utbildningen. Då är man mästare på väg mot nya utmaningar!
Vi valde då också att satsa på våra lite "större" studieresor vid dessa hållplatser. Åk 3 sover över på skolan i ett NO-projekt och under våren åker man till Ekehagens Forntidsby. Åk 6 åker på lägerskola under hösten och på studieresa till Stockholm på våren. Åk 9 åker under en veckas tid på studieresa till Berlin och tidigt i morgon bitti bär det av!

Självfallet har det inneburit en hel del förberedelser på hemmaplan för att vara på förberedd och påläst som möjligt. Det blir förhoppningsvis en vecka full av intryck, lärande och roliga minnen för livet, men också tid för reflektion och förberedelser för redovisning på hemmaplan.

Det är detta som jag tycker är så viktigt i skolan, och förskolan också för den delen. Att lära på riktigt. Det handlar inte om att man ska behöva åka på resor för att lära sig, men att vårt uppdrag är att synliggöra lärandet så att alla elever känner att man vet Varför man lär sig och Vad man ska kunna använda det till. Det är därför som jag tycker det är så häftigt när våra äldre elever kan översätta förskolans månadsbrev till engelska, eller när vi övar de äldre elevernas läsning och sociala kompetens genom att läsa för barnen på förskolan regelbundet, eller när vi går på studiebesök till banken, eller åker till Göteborg och följer en förhandling i Tingsrätten, eller... Ja exemplen kan göras många, och det är en förmån! Tyvärr är det väl alldeles för många i min generation som på frågan om varför man ska lära sig just det här fått svaret: Det behöver du kunna senare... Men senare i livet då?? När det är på riktigt? När är senare?!

Jag önskar mina nior och de vuxna som ska med på resan all Lycka till! Jag hoppas och tror att detta blir en hur bra vecka som helst och jag ser fram emot att ta del av era upplevelser när ni kommer tillbaka. Nu ska ni lära på riktigt. För livet! För er själva!

Gute Reise!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar