Vad Kul!

Vad kul att just Du hittade hit! Tveka inte på att kommentera, reagera, tyck till och interagera! Jag ser fram emot att höra av dig!


måndag 27 oktober 2014

Betygsinflation?

Hörde på radion i morse om en forskare som hade kikat lite närmare på vårt "nya" betygsystem, vi kan väl i alla fall säga att det är det senaste. Jag vet att han hette Jonas, men tyvärr inte så mycket mer. Nyheten gick ut på att syftet med det nu gällande betygssystemet var att undvika betygsinflation. Hmm, jag trodde att syftet med ett betygssystem var något helt annat. Så som att bedöma och beskriva en elevs kunskapsnivå utifrån gällande styrdokument, men jag kan ha fel så klart! Då avslutas inslaget med att det nu gällande systemet inte hade lyckats i sitt syfte, och lite snabbt på slutet säger man: eller är det möjligen så att våra elever helt enkelt är bättre? Slut på nyheten...

Jag kan bli både besviken och förbannad. Dels över att syftet med ett betygssystem lyfts fram på detta viset, men framförallt att man utgår från att det ju inte kan vara så att våra elever faktisk är lite bättre än sist. För det går ju i så fall emot debatten om våra resultat i PISA etc.

Jag är övertygad om att vi har elever som ÄR bättre idag jämfört med för ett par år sedan. Eller rättare sagt, jag tror att det är helt olika kunskaper som de har med sig idag mot "förr" och dessa har vi mer eller mindre användning av så klart. Så vad är kunskap och hur mäter man det är ju en fråga i sig som jag inte ska ta här och nu. En person som vi normalt betraktar som en person med hög kunskapsnivå är enligt mig en person som har förmågan att använda sin kunskap på rätt sätt vid rätt tillfälle. Då är man klok. En forskare betraktas ju som en individ med hög kunskapsnivå, men hade antagligen inte platsat särskilt väl i förskolan. Som ett exempel.

Det som gör mig ledsen är att vi i dagens media utgår från att det inte kan vara så att våra elever faktiskt kan mer idag mot förr. Det är tufft att hela tiden jobba mot denna så negativt etablerad bild hos så många, som fortsätter att kommuniceras till oss hela, hela tiden. Vi är många som tror oss ha en annan bild och veta något annat, som lever och verkar i en miljö som är otroligt positivt och utmanande och framförallt utvecklande. Som hela tiden förvånas över vad våra barn och elever kan, såväl i förskolan som i skolan. Som faktiskt kanske tror att betygssystemet visar den sanna bilden.

Jag känner mig lugn inför framtiden, och trygg. Jag omges av kloka barn och elever som kommer hantera framtiden på ett alldeles utmärkt sätt, där jag mer och mer blir åskådare istället för aktör, och kommer njuta av det. Välkommen framtiden och klokskap!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar