Vad Kul!

Vad kul att just Du hittade hit! Tveka inte på att kommentera, reagera, tyck till och interagera! Jag ser fram emot att höra av dig!


torsdag 18 september 2014

Processen och målet

Är precis hemkommen efter tre dagars internat på rektorsprogrammet. Det är otroligt intensiva dagar där föreläsningar varvas med reflektioner och diskussioner i lärgrupper och skolformsgrupper. Man äter tillsammans, fikar tillsammans och den egna tiden under dessa dagar är minimal. Det är ingenting negativt i sig, förutom att huvudet nu känns lite mosigt och man är lätt mör :)

Temat för denna delkurs är mål och resultatstyrning och det finns mycket intressant att tycka och reflektera över, men jag har fastnat lite i mål kontra process. Vi lever i en målstyrd verksamhet, för min del innefattar det såväl förskolan, som skolan och fritids. Vi ska mäta, analysera och följa upp. Vi ska göra, göra om och göra rätt. Vi ska ha siktet högt och målbilden kristallklar och alla ska med. Tyvärr anser jag att vi mer och mer tenderar att ha för snabbt fokus på målet och missar lite processen. Den tar tid, och måste nog få ta tid, för att det ska bli så bra som möjligt. Vissa mål är väldigt avgränsade och konkreta och processen är kort men andra är betydligt längre och tar nya vägar mot målet än vad man kanske hade sett framför sig när man startade.

Ett mål är en fungerande organisation. Låter ju inte så märkvärdigt i sig kanske, men då ska vi ha rätt kompetenser på rätt plats, vi ska ha scheman som fungerar, resurserna ska läggas där de gör bäst nytta och vi ska må gott och få möjlighet att leverera det allra bästa vi bara kan. Utifrån de förutsättningar som vi har. Mitt i allt detta står du som ledare och ska fatta en massa beslut som inte bara blir bra för den enskilda individen utan också för kollektivet och helheten. Inte alltid så himla lätt och givet. Du kan ha en relativt klar bild framför dig hur det ska se ut, men så händer det något, om vi måste förändra och göra nytt.

Just det där med att förändra och göra nytt tror jag inte alla förstår som inte arbetar inom våra verksamheter och vissa inom våra verksamheter tycker säkert att det är jobbigare än andra, för det är så komplext. Det är exempel på en ständigt levande process som kanske aldrig någonsin blir klar. För egen del så ägnade jag en bra stund igår kväll åt scheman på skolan. Vi har flöden som måste ses över och då måste positioner flyttas och justeras. Inte första gången, och förmodligen inte sista. Men ändå en process som om man inte möter den och tar den på allvar kommer att dränera både organisationen och individerna däri på energi. Och det vill jag ju inte! Så då håller vi och tänker klokt tillsammans.

Vi har mål att rätta oss efter, i styrdokument, lagar och förordningar, men vi får inte glömma det som är där emellan. Vi arbetar med levande ting som inte alltid är med i den process jag har tänkt mig, just nu. Då får vi backa, göra om, ta en ny väg, ändra kurs en aning, men målet ligger kvar. Processer tenderar att ta energi, men vi ska också ha de processer som ger energi. Vi ska värna om vår kompetensutveckling tex som är få yrkesgrupper förunnat, i den omfattning som lärarna har.

Just nu är mitt mål att se nyheterna kl.22 i sängen och vara förberedd inför morgondagen. Så då är det dags att starta processen med veckobrevet till personalen, förberedelsen inför ledningsgruppen, tvätten in i maskinen och kvällsmaten till sonen när han kommer hem efter träning. Då kör vi!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar