Vad Kul!

Vad kul att just Du hittade hit! Tveka inte på att kommentera, reagera, tyck till och interagera! Jag ser fram emot att höra av dig!


onsdag 29 januari 2014

Att lära tillsammans med andra

Avslutar kvällen dag två på ett av rektorsprogrammens internat. Har haft förmånen att lyssna på duktiga och kompetenta föreläsare i dagarna två. Detta har varvats med diskussioner i min lärgrupp och i skolformsgrupper där vi vrider och vänder på begrepp och situationer, delar med oss och tipsar, tänker och funderar.

Jag kan inte låta bli att tänka att det är precis så här jag vill att skolan ska vara. Man blir inspirerad, får  en del kunskap med sig i bagaget som en förutsättning att stå på för att sedan tillsammans med andra interagera och lära. Vi bildar och oss och vi utbildar oss. En tyst skola är en skrämmande skola. En skola som är full av liv, diskussioner och skratt är en skola i utveckling.

Jag blir inspirerad av att lyssna till en nystartad gymnasieskola där man har kastat omkull alla gamla strukturer. Man startar med gemensam frukost, man läser i halvdagspass, man interagerar med arbetslivet kontinuerligt och man coachar eleverna i kommunikation och ledarskap medvetet en dag i veckan. Vilken utmaning och stimulerande skola att få vara en del av! All Lycka till framöver på Beda Hallbergs gymnasieskola!

Ämnet för året är Mål och resultatstyrning. Är dessa begrepp förenliga? Hur ser det ut då? Varför lyckas vissa och inte andra? Finns det en hierarki i begreppen? Frågorna är många och svaren varierar, men det är viktigt att då och då stanna upp, reflektera och tänka efter i sin ledarroll. Vart är jag och vart ska jag? Gör vi rätt saker? Det är allt för lätt att det bara rullar på...

En dag återstår på detta internatet och det är en förmån att vara en del i detta sammanhang. Resan har bara börjat, precis som denna blogg och tankarna med den!

Tack för idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar