Vad Kul!

Vad kul att just Du hittade hit! Tveka inte på att kommentera, reagera, tyck till och interagera! Jag ser fram emot att höra av dig!


måndag 1 september 2014

Underskatta inte fikat!

På måndagar så har skolan alltid sin långa dag med ett konferensschema som rullar på fyra veckor. Vi varvar APT med tid för Läslyftet samt Pedagogiskt Forum. Det gör att man ju måste vara allert även efter man har lämnat klassrummet och lyckas ha fokus på det som är här och nu, inte dagen som gick, eller dagen som kommer. Vi startar alltid dessa eftermiddagar med fika tillsammans. Personalgruppen turas om att bjuda, vi varvar smörgås med något av den onyttigare sorten, skratten fyller rummet och vi fyller på med lite energi innan vi går in på dagens dagordning. Jag tror att detta är en mycket viktig pusselbit i en väl fungerande personalgrupp som trivs ihop och som då också får möjlighet att prestera sitt allra bästa.

Det är viktigt med rast och paus. Men det är också viktigt med tid tillsammans. Över en kopp kaffe/te, kanske en After Work tillsammans eller något liknande. Tid då man kan skratta och bjuda på sig själv. Då vi inte pratar jobb och löser sådant som just idag inte fungerar tillfredsställande. Det skapar ett klimat där det också är helt OK att vräka ur sig sin frustration efter den där lektionen som inte blev som jag hade tänkt mig, eller över eleven som utmanar mitt tålamod gång efter annan, eller när chefen för den delen fattar något helt galet beslut.

Underskatta inte fikat. Det är viktigt med ett gott klimat för att vi ska orka med och prestera så gott vi kan utifrån våra förutsättningar. Så tack Anita för dagens goda smörgås och smarriga äpplepaj, jag orkade till och med gå på FCT efter jobbet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar