Vad Kul!

Vad kul att just Du hittade hit! Tveka inte på att kommentera, reagera, tyck till och interagera! Jag ser fram emot att höra av dig!


fredag 5 december 2014

Gemenskap, den där känslan!

Fredag efter lunch och jag har haft förmånen att vara ombud på Lärarförbundets kongress för skolledare, vårt ombudsmöte. Under dagarna två har känslan av gemenskap infunnit sig. Tidigare i veckan var jag på min förskola och skola i olika sammanhang och känslan av gemenskap finns såklart där med. Gemensam bas att stå på, med diverse olika utmaningar som vi tillsammans ska försöka lösa. Vi har olika roller på skutan, och vi har olika roller i olika sammanhang. Men målet är nog faktiskt detsamma. Vi ska värna om så goda förutsättningar som möjligt för våra barn och elever så att de kan nå ut i livet så väl rustade som möjligt. För att detta ska vara just möjligt, krävs det ett antal förutsättningar där det inte bara handlar om pengar, lokaler, gruppstorlekar etc. Utan också goda förutsättningar för såväl lärare som skolledare att utföra sitt uppdrag.

Men ensam är inte stark. Vad vore förskolan och skolan utan sina arbetslag? Vad vore väl rollen som skolledare utan en ledningsgrupp? Vad vore väl engagemanget som fackligt intresserad om det inte fanns en arena av gemenskap? Självfallet gäller samma saker inom såväl politiken som föreningslivet i stort, men fokus för mig är just nu inte det sistnämnda.

Det gäller att skapa en känsla av gemenskap. En känsla av sammanhang. En känsla av att vara betydelsefull i sin roll, där det faktiskt spelar roll och märks om jag deltar eller inte. Barnen och eleverna ska i sin gemenskap känna sig trygga och trivas för att de också ska kunna lära sig så mycket som möjligt. Precis så är det ju självklart också för oss vuxna. Det är ingen skillnad.

Det gäller att vi inte tar den där gemenskapen för given. Det gäller att alla värnar om gemenskapen och vill behålla den. För den där känslan, den är oslagbar. Att vara i en gemenskap med samma intressen och mål som en själv. Ibland i barngruppen, ibland i klassrummet, ibland i arbetslaget etc.

Jag åker hem om ett par timmar med en bra känsla i magen. En gemenskap i det fackliga perspektivet är mitt fokus just i skrivande stund. I morgon kommer det vara gemenskapen i TIF (fotbollsföreningen) och på måndag kommer det vara gemenskapen på Nya Skolan Lilla Edet.

Just Du är viktig! Just Du är en viktig del i de gemenskaper som jag har förmånen att vara en del av. Just Du betyder något för mig i olika sammanhang. Det ni, den känslan tar vi strax helg med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar